O recomandare şi o mică hatereală, ca-nainte de Paşte


Am citit astăzi un articol, la Cosmin Chera, care m-a impresionat. Se numeşte „E alegerea mea” şi am să preiau aici doar un mic fragment din textul – după părerea mea – foarte bun al lui Cosmin (sper să nu se supere):

„BOR face totul pe dos. Parcă intenționat. Și parcă pentru a da apă la moară tuturor care vor să scrie împotriva ei.

Cu toate acestea, mi se pare hilar spre penibil efortul făcut de mulți din on-line (și nu numai) de a demonta 2000 de ani de creștinism. Nu are nimeni pretenția că religia, așa cum a ajuns astăzi, e perfectă. Dar e o alegere! Așa cum și ateismul e o alegere. Ion Iliescu avea măcar inteligența politică să își spună ”liber-cugetator” și să fenteze elegant acest subiect. Credința e ceva atât de personal, de interior… Nimeni n-ar trebui să încerce să impună ceva. Dacă vrei să crezi, crede! Dacă nu, ești liber să faci ce vrei!

Dar fă-o pentru tine! Ține-ți înțelepciunea (sau ce crezi tu că posezi) înăuntrul tău. Nimeni nu are nevoie de miștoul acesta ieftin… pentru că de prea multe ori acolo se ajunge.

Religia nu e o știință. Nu se învață. Nu se demonstrează. La fel cum n-ai de ce să demonstrezi inexistența ei. Credința sau non-credința îmi aparține. Tu, un non-eu, n-ai ce căuta aici. Eu sunt singurul în măsură să decid. Nu sunt mai bun cu nimic decât tine dacă sunt credincios, la fel cum nici tu nu ești mai deștept dacă ești ateu”.

Pe scurt, Cosmin explică, în prima parte a textului, că este conştient de toate bubele şi păcatele religiei, bisericii, preoţilor şi ortodoxiei, DAR că asta nu înseamnă că este de acord cu apucăturile unor aşa zişi lideri de opinie online, care iau în derâdere şi fac miştouri ieftine şi groteşti pe seama credinţei şi a lui Dumnezeu. Sunt perfect de acord cu el…

Eu nu sunt credincios. Adică nu sunt un creştin ortodox „practicant”, ca să zic aşa. Nu mă duc la biserică în fiecare duminică, nu recitesc Biblia la răstimpuri, nu ţin posturi, nu mă spovedesc, nu am nicio problemă în a râde la meme-uri cu Iisus etc. Dar nu sunt nici ateu. Pentru că, pe de altă parte, îmi fac adesea cruce cu limba în gură, spun câte un „Mulţumesc” în gând cuiva mai presus de mine şi găsesc, la rândul meu, linişte în biserici sau catedrale, mai ales când intru singur, în rarele dăţi când o fac. Sunt, dacă vreţi, un credincios agnostic. Un teist agnostic. Cred că există Dumnezeu, dar nu sunt sigur că e cel care ne este livrat de Biserică şi Biblie.

Acestea fiind spuse, eu nu am făcut niciodată mişto de credinţa altora, deşi habotnicia unora mi se pare egal de amuzantă şi tristă. Am aceleaşi probleme ca şi Cosmin cu tarele preoţimii, dar nu am încercat să conving pe nimeni să renunţe la credinţă, fie ea şi fanatică. Cum spune articolul citat, „credinţa e o alegere personală”.

Acum, pentru că acest articol e publicat pe Colegii.cc şi nu pe Ellun.es, să-l facem „de-al locului” şi să cârcotim niţel. Sper că voi reuşi să-l fac pe Cosmin să înţeleagă că nu e ceva personal şi că eu chiar am fost, pe bune, impresionat de articolul său şi, repet, consider că în mare parte are dreptate. Dar… Nu ştiu voi la cine v-aţi gândit când el a pomenit de „mi se pare hilar spre penibil efortul făcut de mulți din on-line (și nu numai) de a demonta 2000 de ani de creștinism” – de altfel cei care l-au împins, cred eu, să scrie articolul respectiv -, dar mie mi-au venit automat în minte cei doi „vajnici apărători ai valorilor laice” de pe Internetul românesc: Arhi şi Visurât. Cei mai mulţi ştiţi de ce spun asta. Dacă nu, vedeţi mai jos. E una din chestiile pe care le tot semnalăm şi noi, haterii şi colegii, de ceva vreme. Bănuiesc, aşadar, că la ei s-o fi referit şi Cosmin. Bănuiesc… Dacă nu, îmi cer scuze încă de pe acum.

Cu toate acestea…

1

2

.
.
.
.

n

Şi totuşi:

#Colegii vă urează un Paşte Fericit!

Despre autor

El Lunes a scris 32 articole pe acest blog.

Mihai. Mihai Cristian Mateaş. Mişu, pentru prieteni. Viitor fost jurnalist. Actual hater, troll, căpşunar, retard, jeg, fomist fugit din ţară şi fmm de bozgor. #buci expert. Din când în când umblu înarmat. Născut luni, plecat marţi din România. Mă întorc miercuri. Joi plec iar. Am păreri, fără să mă fi născut cu dreptul ăsta. Ultima propoziție nu este adevărată.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

41 de răspunsuri la “O recomandare şi o mică hatereală, ca-nainte de Paşte”

  1. Sa-ti aduci aminte de credinta si de ce-nseamna ea data viitoare cand vei face misto pe seama unui nefericit precum vasile manu. Stiu, e misto, si da bine, impresionezi sufletele sensibile atunci cand afirmi ca pana si tu esti un sensibil care crede-n ceva. Dupa mine diferenta n-o fac afirmatiile de genul „eu cred”. Nu, diferenta o fac faptele.

    Oricum, e amuzant cum oamenii isi aduc aminte de credinta si biserica de vreo 2 ori pe an.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    1. LOL! Ce are una cu cealaltă? „Nefericiţii”, în general, îşi văd de treaba lor, nu dau sfaturi despre domenii pe care nu le stăpânesc, căzând în ridicol, nu corectează din punct de vedere gramatical pe alţii, când ei înşişi sunt plopi etc. Anyway, mă bucur că ai reuşit să ajungi de la credinţă şi ateism la Vasile Manu. Îţi trebuie ceva imaginaţie să faci astfel de conexiuni. Şi B) Chiar nu încerc să impresionez pe nimeni, am trecut de mult de vârsta aia. Mulţumesc, totuşi, pentru comentariu.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
          1. Nu, Vasile Manu e un om care in mod evident are niste probleme la mansarda. E de-nteles ca la-nceput sa-l pui la punct, sa-i arati niste lucruri evidente, si-anume ca e idiot. Dar dupa ce te convingi ca omul e deranjat la mansarda normal ar fi sa te-ncerci un sentiment de mila si compasiune, nu sa continui sa „lovesti” in el, cel putin asa ar reactiona cineva care crede-n ceva. Parerea mea.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: 0 (from 0 votes)
          2. Prietene, mi se pare că tu faci acuzaţii mai grave decât fac eu prin miştourile mele la adresa lui. Eu, unul, n-am susţinut niciodată că ar fi bolnav psihic. Nu am astfel de dovezi. Tu?

            VN:F [1.9.22_1171]
            Rating: 0 (from 0 votes)
          3. Şi cum nu cred că e nebun, nu-mi rămâne decât varianta cealaltă, de care spui şi tu, în propoziţia a doua a comentariului tău. Or, dacă nici de proşti nu mai putem face mişto, îmi pare rău, dar nu împărtăşim aceleaşi valori. Da, nu voi face mişto vreodată de un om cu handicap, fizic sau psihic, dar asta e cu totul altă mâncare de peşte. Şi nu are nimic de-a face cu credinţa. În plus, am spus destul de clar pe-acolo, că nu-s chiar un credincios habotnic. Deci îmi rezerv dreptul de a „păcătui” făcând mişto de proşti, ipocriţi şi ce mai consider eu că ar merita ironizat.

            VN:F [1.9.22_1171]
            Rating: 0 (from 0 votes)
      1. Sa-nteleg ca nu e nicio legatura intre credinta si actiunile noastre? Actiuni care pana la urma ar trebui sa fie guvernate de lucrurile in care credem.

        E amuzant cum traim intr-o tara in care 90% sunt credinciosi declarati, dar la fiecare colt e cate unu care ti-ar da o teapa, te-ar trata cu curu si cate si mai cate. Pana la urma despre asta e vorba. Fii un bun credincios, fii tolerant si intelegator cu cei din jur. Si uite cum am ajuns la Vasile Manu. Sper sa fi reusit de data asta sa ma fac bine inteles.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
        1. Eu ma indoiesc ca are probleme la mansarda. Sau, mai bine zis, sunt convins ca n-are probleme medicale. E doar un pustan timid si retras care pe internet e zmeu. In plus, ne cam luam in bete reciproc. Noi il luam la misto, el isi baga pula prin comentarii sau pe Facebook. Zic ca ne bate Dumnezeu in mod egal.

          Acum, daca tu zici ca asta are legatura cu ce a scris Ellunes mai sus, eu nu mai am nimic de adaugat. Paste fericit!

          VN:F [1.9.22_1171]
          Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Dovezi? Comportamentul sau sta dovada a celor afirmate de mine mai sus. Afirmatii pe care nu le-am facut cu scopul de a jigni, ci de a-mi argumenta punctul de vedere.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    1. Cred că vorbim limbi diferite. Pe cuvânt. Fă-mă să înţeleg ce au în comun subiectul abordat de mine în text şi glumele pe seama lui Vasile Manu. Apoi putem trece mai departe.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      1. „Eu nu sunt credincios. Adică nu sunt un creştin ortodox “practicant”, ca să zic aşa. Nu mă duc la biserică în fiecare duminică, nu recitesc Biblia la răstimpuri, nu ţin posturi, nu mă spovedesc, nu am nicio problemă în a râde la meme-uri cu Iisus etc. Dar nu sunt nici ateu. Pentru că, pe de altă parte, îmi fac adesea cruce cu limba în gură, spun câte un “Mulţumesc” în gând cuiva mai presus de mine şi găsesc, la rândul meu, linişte în biserici sau catedrale, mai ales când intru singur, în rarele dăţi când o fac. Sunt, dacă vreţi, un credincios agnostic. Un teist agnostic. Cred că există Dumnezeu, dar nu sunt sigur că e cel care ne este livrat de Biserică şi Biblie.”

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
        1. Anyway, e foarte posibil sa ma fi incarcat eu negativ zilele astea intrand in contact cu fel si fel de personaje „habotnice” care se uitau ciudat la mine pentru ca-n vinerea mare imi beam cafeaua cu lapte, sau indivizi care-njura ca la usa cortului zi de zi, dar care-n vinerea mare erau cat se poate de piosi si habotnici. Si s-a intamplat sa refulez aici. Anyway, asa cum zicea aiurea mai sus, hai sa pastem fericiti.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Mihai, cum sa ma supar? Dimpotriva!
    Chiar nu ma asteptam la o atat de multe reactii dupa publicarea articolului.
    Din pacate, nu pot sa vad capturile (sunt doar pe mobil si nu stiu ce are). Indiferent de ce ai pus acolo, iti pot spune ca nu e vorba doar de Arhi (despre Visurat nu pot sa zic nimic, nu il mai citesc, nu il mai urmaresc). Cred ca e trendy sa pretinzi ca esti ateu si sa vorbesti impotriva religiei. Si sa faci misto de restul (prostimea) care alege sa fie altfel. Sunt multi cei care trec cu usurinta peste delimitarea dintre actuala BOR (desi nici catolicii nu stau mai bine la capitolul imagine, vezi cazurile de pedofilie recunoscute de Papa) si religia crestina. Azi asistam doar la o clonare a comportamentului general, social in randurile preotimii.
    Indoctrinarea religioasa (hai sa zicem ca exista in scoala si probabil ca acolo regasim un pericol mai mare de brainwashing) nu poate fi combatuta in modul acesta.
    Hai sa scriem pe blog despre fotbal, despre „Romanii au talent”, despre… orice. Chiar si despre preotii corupti, curvari sau altfel.
    Dar sa lasam credinta in pace.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. OK, got it happy Am vazut si pozele.
    Am foarte multe puncte de vedere complet diferite de cele ale lui Arhi. Opinii… ce or fi, doesn’t matter. I-am raspuns de fiecare data, fara sa ma ascund. El cu a lui, eu cu a mea. Dar nu il pot baga in aceeasi oala cu Visurat. Si n-am niciun motiv sa fac pe haterul cu el.
    La el pe site am scris primul articol si, atat timp cat nu am parte de jigniri din partea lui si discutiile sunt tinute la un nivel decent, nu am motiv sa il tratez altfel. Nu o sa ma vezi lingusitor, dar nici injurand. happy
    Il citesc si il urmaresc. Si atat. happy

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Am mai scris ceva, sper ca nu s-a pierdut.
    Si inca ceva, daca faptul ca trag de maneca (pe oricine) atunci cand sare calul ma transforma in hater, sunt bucuros sa intru in club. happy

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Cum spune articolul citat, “credinţa e o alegere personală”

    Daca te-ai fi nascut acum 50 000 de ani te-ai fi inchinat la animale sau la vulcani, daca te-ai fi nascut in Grecia antica ai fi crezut in Zeus si Poseidon, daca te-ai fi nascut in India ai fi crezut in Khali si Krisna, daca te-ai fi nascut in Imperiul aztec te-i fi inchinat la sarpele cu pene, Quetzalcoatl.

    Credintele despre religie nu sunt o alegere a nimanui iar pentru a se constata adevarul despre aceste credinte religioase se consulta realitatea, aia cu care credintele respective n-au nici in clin nici in maneca. Pentru a scapa de indoctrinarea de orice fel – se consulta realitatea fizica.

    Si vad ca acesta nu-i un obicei incetatenit deoarece cand s-a afirmat ca credinta religioasa e o alegere nu s-a consultat realitatea fizica.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    1. „Daca te-ai fi nascut acum 50 000 de ani te-ai fi inchinat la animale sau la vulcani” – da, deci era o ALEGERE: animale SAU vulcani. Sau Soare, sau Lună, sau…

      Dacă te-ai fi născut în antichitate, fie şi neapărat în Grecia, credeai în Zeus, sau în Atena, sau în Adonis, sau în Afrodita… Sau Poseidon, Apollo etc. Din nou, o chestie de ALEGERE.

      Şi aşa mai departe.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      1. Dacă te-ai fi născut în antichitate, fie şi neapărat în Grecia, credeai în Zeus, sau în Atena, sau în Adonis, sau în Afrodita… Sau Poseidon, Apollo etc. Din nou, o chestie de ALEGERE.

        Da, doar ca alegerea nu este facuta de tine ci de circumstante exterioare tie, asa ca obosnuieste-te cu ideea – nu exista liber arbitru.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
        1. „Essentially, the Greeks worshipped numerous gods, making their religion polytheistic. They believed that exercising the opportunity TO CHOOSE between a wide array of gods to worship offered them a great sense of freedom that they treasured.” – Burkert, Walter. Greek Religion. Cambridge: Harvard University Press, 1985

          VN:F [1.9.22_1171]
          Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Mai multe aberatii despre alegere si despre libertate nu au sa infiinteze liberul arbitru intru existenta ci numai dovezile si judecatile rationale.

    Asta este propaganda sistemului actual caruia i-ai cazut tu prada – ea vrea sa spun ca tu esti responsabil pentru situatia ta actuala insa o analiza sumara o sa-ti arate ca tu nu ai ales ce sex sa ai, de cine sa fii educat, la ce scoala sa te duci, ce sa se invete la acea scoala, ce prieteni sa ai si in ce mediu sa traiesti. Esti un produs al mediului iar iluzia de libertate a alegerii nu te face decat sa crezi ca anumite lucruri asupra carora tu nu ai control sunt de fapt sub controlul tau. Asta foloseste unor oameni ca sa te faca vinovat pentru lucruri de care nu esti tu vinovat.
    Tu ai libertate de alegere doar in masura in care poti influenta tu mediul.

    Daca vrei sa afli adevarul despre vreo chestiune nu te duci si cauti pe internet oameni care iti confirma parerile, te duci si ii cauti tocmai pe aceia care ti le infirma si atunci vei fi macar aproape de adevar.

    Vechii greci nu aveau cum sa aleaga sa creada in Hristos sau in Huitzilopochtli pentru ca habar n-aveau de acesti zei. Ei au crezut in zeii despre care au aflat din mediul social in care au trait ei.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    1. „Vechii greci nu aveau cum sa aleaga sa creada in Hristos sau in Huitzilopochtli pentru ca habar n-aveau de acesti zei. Ei au crezut in zeii despre care au aflat din mediul social in care au trait ei” – Şi cum contrazice asta aşa zisul „liber arbitru”? Din moment ce ei puteau alege? Evident că nu puteau să audă de toţi zeii Pământului, mai ales că unii încă nici nu apăruseră – vezi exemplul tău, Hristos, dar asta nu înseamnă că dacă nu poţi alege o chestie pe care nu o cunoşti, eşti „sclav”. Argumentul tău mi se pare cel puţin forţat şi am să fac o analogie ca să mă fac mai bine înţeles. Dacă eu – în România – am posibilitatea să aleg absolut tot ce vreau eu să mănânc (presupunând că am şi banii necesari, precum şi acces la toate felurile de mâncare posibile disponibil în TOATĂ ţara) şi aleg să mănânc conserve de peşte de la Carrefour, să zicem, nu înseamnă că nu am avut libertate de alegere pentru că nu am avut acces la ceva fel de mâncare din Madagascar, de care ORICUM NU ŞTIAM CĂ EXISTĂ. Mediul, da, evident. Eu înţeleg ce vrei tu să spui, doar că felul în care încerci să mă convingi lasă de dorit.

      Dacă dacii nu puteau alege să mănânce mămăligă, pentru că habar nu aveau că există porumb încă, pe vremea aceea, aia nu înseamnă că nu erau suficient de liberi să mănânce absolut tot ce se găsea – asta da – în MEDIUL LOR. Dar nici nu cred că se considerau sau erau frustraţi din cauza asta. Pentru că NU ŞTIAU.

      În rest, sunt de acord cu o parte a lucrurilor spuse de tine. Nu alegi ce sex să ai, unde să te naşti, de cine să fii educat etc. Asta până la o vârstă. TU ALEGI la ce facultate te duci (evident, din opţiunile DE CARE AI AUZIT), chiar şi ce prieteni ai tot tu îţi alegi…

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      1. TU ALEGI la ce facultate te duci (evident, din opţiunile DE CARE AI AUZIT), chiar şi ce prieteni ai tot tu îţi alegi…

        Ca sa faci o anumita „alegere” trebuie sa ai un criteriu, un motiv pentru care faci acea „alegere” si nu alta. Iar acel motiv reprezinta cauza pentru care faci acea „alegere” si toate alegereile tale sunt determinate de astfel de criterii. Decizia este o iluzie, esti cauzat pana in plasele sa iei o anume decizie si nu alta. De aia nu o sa vezi oameni care iau decizia de-a vomita in perpetuitate sau de-a trece pe rosu atunci cand trec si masini pe strada.
        Te rog sa citesti literatura de pe marginea acestui subiect (care este foarte multa).

        Nu doar structura alegerii este determinata de mediu dar si alegerea in sine.

        Adica nu doar ca ai de ales intre Zeus si Apollo in loc sa alegi intre Hristos si Sf Petru, ci pe de alta parte „decizia” ta de-a crede in Hristos este de fapt un lant cauzal care are radacinele in afara trupului / creierului tau.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *